Rikke Gunnersen

Go to breakfast

  • Skrevet: 14.03.2017
  • Klokken: 20:45
  • Kategori: Mat

Havregrøt, havregrøt, havregrøt, spiser jeg egentlig annet til frokost? Egentlig ikke.. jeg har fullstendig dilla, og sånn har det vært i et halvt år, om ikke lenger. De eneste gangen jeg spiser annen frokost er de gangene jeg er på besøk hos noen. Det er jo såå godt, men for at det skal bli det må du eksperimentere litt, for det er begrensa hvor lenge det er stas med kun havregryn kokt opp i vann til frokost, da går man greit enkelt lei. 

Processed with VSCO with a6 preset

I det siste bruker jeg kun vann de gangene jeg har glemt å handle inn annet, jeg syntes det blir veldig mye bedre med kokosmelk/mandelmelk/rismelk osv. Det hender jeg blander inn litt bokhvete og kanel også, har jeg epler til liker jeg også å la de koke opp sammen med grøten.

Tilbehøret varierer fra tid til annen, men jeg har stort sett alltid mandler og rosiner til, pluss en type søtning, som f.eks lønnesirup, moste bananer eller agavesirup. Det går også ofte i kokos og en type superfrukt/mat, og den siste tiden har det vært gojibær, noe som skal ha sine fordeler: Gojibær inneholder blant annet mer betakaroten enn gulrøtter, 18 aminosyrer, hva enn nå det måtte være, som gjør det til en perfekt proteinkilde for oss veganere. Bærene inneholder også mye annet av viktig næring, som B og C-vitamin, sink, jern og kalsium. De skal ha en positiv effekt på utmattelse - gi energi, og skal være gode for immunforsvaret, det skal visst også redusere kolesterol.

Processed with VSCO with a6 preset

Les om noen fordeler med havregryn HER, som f.eks at det øker forbrenningen og holder deg lenge mett på grunn av langsomme karbohydrater som gir deg et jevnt energinivå, noe som passer meg som blir hangry as can be, helt utmerket, hehe. Det finnes mange andre artikler om det på nettet også, men viktigst er å lage opp din egen mening, med rene fakta i bakhodet.

Før hørte jeg alltid at havregryn gir forstoppelse, noe jeg selv har erfart at er feil, i hvert fall når det kommer til havregrøt, og når det kommer til meg, men vi er jo alle forskjellige. Det er hva vi blander det med som har alt å si, i hvert fall etter min erfaring, hva du spiser før og etterpå. Etter å ha blitt veganer har havregrøt kun vært positivt, mens da jeg tidligere spiste kjøtt, og spiste det før eller etter havregrøt ble det mer trøblete for magen å fordøye, men sånn er det jo med det meste - f.eks frukt, det skal helst før større måltider med kjøtt, f.eks middag, og ikke etter. Frukt og grønnsaker fordøyes fortere og lettere enn kjøtt hos oss mennesker, og skulle du da spise kjøtt før frukt kan du f.eks kjenne på mye luft i magen og/eller ubehag.

Processed with VSCO with a6 preset

Mari Lie Mikkelsen

14.03.2017 kl. 20:54
Du tar nydelige bilder! Hvilket kamera bruker du?

Rikke Amalia

14.03.2017 kl. 23:10
Mari Lie Mikkelsen: Tusen takk, koselig at du syntes det! Disse er tatt med iPhone, redigert i VSCO, ellers bruker jeg Nikon D90 som kamera.

Victoria

15.03.2017 kl. 00:36
See kjempe godt ut! :)

Rikke Amalia

17.03.2017 kl. 12:26
Victoria: Det er det! :))

Otilie S

16.03.2017 kl. 18:56
Naam!! Jeg elsker også havregrøt, er litt latskap at jeg nesten ikke spiser det fortiden. Har veldig lyst til å teste ut gojibær, det har jo vært pratet om på blogger i årevis, men har aldri fått svingt meg rundt og faktisk prøvd det. Hvor kjøper du det? Helsekost eller på nett kanskje? 💕

Rikke Amalia

17.03.2017 kl. 12:27
Otilie S: Hihi! Havregrøt altså, love. Jeg kjøper det på Sunkost, regner med det er på de fleste helsekost-butikker <33
Rikke Amalia

Heii, skjønne blomster! Jeg heter Rikke, og er 21 år. Med denne bloggen ønsker jeg å inspirere deg, gi deg et lite håp og vise deg at du ikke er alene. Jeg vil fortelle min historie, den syke jenta, med en litenskap for mote, og en kjærlighet for bilder. Et hat og elsk forhold til livet og alt det følger med.


Kontaktinformasjon:


rikkebloggkontakt@hotmail.com


Search

Bloggdesign

hits